Nuffnang Ads

Monday, March 21, 2011

Menjahit, satu terapi minda yang baik..

Hi,/hihi

Baju kurung yang dijahit tangan oleh mak aku yang tersayang...

Siapa ada hobi atau bakat dalam jahitan? Memang baguskan kalau kita ni pandai menjahit atau apa-apa bidang yang dapat menjimatkan wang dari dalam kocek atau poket kita kan? Aku ada gak la tempias sikit-sikit ilmu jahitan ni dari mak aku. Masa aku kat kampung minggu lepas, aku baru teringat ada kain yang belum dijahit.. Jadinya, nilah bualan antara anak dan mak..

mak : ni kalau mak jahit ni, 2 hari boleh siap..
aku  : eh, ye ke..mak kan jahit tangan. Banyak ni..sempat ke?Tak sempat tak pe lah, tak yah jahit dulu. Tak    kisah pun..
mak : sempat, insyaAllah..

(dalam masa sehari setengah je....)

aku   : eh, dah siap lah baju ni
mak  : ha, tu lah kan mak kata sempat..mak kan memang minat jahit ni. bila menjahit  ni, rasa satu ketenangan je..terapi lah..(sambil menjahit ni..mak aku sempat lagi baca al-qur'an, baca kitab agama..tapi dalam pada tu, siap gak baju aku..)
aku   : (tersenyum je lah..)

Untuk pengetahuan korang, mak aku ni umurnya dah 70 tahun ye..Masih lagi sihat, alhamdulillah..dan minat dia dalam menjahit ni sangatlah kuat. Akan ada aje..baju yang dijahit. Kalau tak de, nanti dia akan cakap dengan aku, dah lama tak beli kain kan..Pergilah beli..mak nak jahit..Hahaha..Aku tak pernah nak suruh-suruh tau...

Bagi diri mak aku, bila menjahit, dia rasa tenang dan dah jadi satu terapi minda untuk dia.. Alhamdulillah..kesihatan mak aku baik, dan matanya pun masih nampak lagi untuk menjahit baju kurung dengan jahitan tangan.. Jahit sembat tau...(mak aku ni orang Johor jati) . Susah nak cari orang jahit tangan baju kurung sekarang ni tau..Aku rasa mak aku sorang je yang buat..Mak aku tak ada nak jahit tepi kain tu..semuanya jahitan tangan lepas dah cantum kain guna mesin..Finishing baju..semua jahitan tangan..Aku memang tabik spring kat mak aku..Mak aku boleh cakap, kalau pakai baju  yang tidak dijahit tangan sepenuhnya, dia rasa macam pakai baju yang tak siap jahit..

Sekarang ni aku tengah angan-angan nak beli mesin jahit SINGER.. Bolehlah jahit untuk baju sendiri pas ni.. Nak upah orang..mahal laaaa sekarang ni..Tapi, ada ke mak aku kata amik mesin SINGER dia yang lama dulu tu...Besor gedabak aku nak bawak balik camner...Beli baru je lah nanti...InsyaAllah...Aku memang sayang sangat dengan mak aku...Sayang sangat sangat..Aku doakan umur mak aku akan dipanjangkan dan sihat sentiasa..

Masa aku dengan mak aku keluar dating berdua je ke Melaka..mak aku singgah masuk Gulatis Dataran Pahlawan dan beli lagi kain untuk dia jahit....Dia kata nak beli kain English Cotton, nak buat jubah atau baju kurung...so, aku ikutkan aje kehendak mak aku..




Korang minat menjahit? apa hobi korang? Betul ke menjahit ni satu terapi minda?

/bye




6 idea dari anda:

MrS. F!zA said...

kita suka jahit jugak!! idam nk smbar mesin jahit..tp tggu pindah rumah sdri la..sbb mls nk agkut byk brg..hihi

Nur Hanani said...

orang pompuan ni mesti ada sikit tempias suka menjahit ni kan. Tak kira laaa jahit apa-apa pun... suka tengok hasil tangan sendiri. :)

Anonymous said...

yaa saya setuju, ni baru lps jahit kopiah kat pjabat lak tuu

lebey baik dari i layan fbook hahhaa

hanani said...

@Anonymous
Ok sangat tu..tak de lah nak minta tolong orang jahitkan. Betul tak? :)

Nora Moza said...

sy jahit baju sy x pakai mesin. handmade 100% hehehe.

Anonymous said...

Mak awak ambik upah x kurung sembat tangan? Minat la nk pakai baju kurung lama....emel saya klbssb@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...