Nuffnang Ads

Friday, April 22, 2011

Susahnya bila tukar akaun Blogger..Apesal pula?Jom baca..

Hi,/hihi
Baru-baru ni kan gempar pasal sesape yang menggunakan akaun selain dari gMail untuk login Blogger (blogspot) akan ditamatkan perkhidmatan blog pada 25 Jun 2011. Jadi kalau nak selamat dan blog yang dibina berkurun lamanya ni tak hilang, kenalah tukar akaun kepada gMail. Inilah yang terjadi pada aku..(aku guna Yahoo).

Sebelum ni buat blog, tak menahu sangat pasal alam blogger ni. Jadinya, aku gunakan akaun yahoo saje. Tapi selepas 5 bulan berblogging, bolehlah tahu sedikit pasal ni. So, bila gembar-gembur pasal hal blog yang login tak gunakan akaun Google akan ditamatkan perkhidmatan, mulalah aku menggagau..terjumpa lak entri pasal ni kat SINI.

Tapi, lepas je aku tukar..banyak pula hal yang lain berlaku. Apa dia?


1. Senarai nama blog yang aku follow dah hilang. Kenalah pula add/follow balik blog tu. (Itupun kalau ingat lagi nama url blog tu).


2. Interface untuk new post ada perubahan sikit.. Tak bestlah aku rasa..Biasanya bila kita klik untuk preview, satu windows lain akan ada kan. Yang ini tak de..dia akan preview kat situ je..


3. Kena update balik profile dalam blog.

4. Bila nak upload image, biasanya kita klik pada tempat yang nak kita letak gambar tu, gambar akan ada kat situ kan. Tapi yang baru ni, dia boleh lak letak kat bahagian atas sekali. Satu kejer pula la nak drag ke tempat yang kita nak..payah laaa..

Korang ada tak mengalami masalah macam aku ni? Ni yang aku nak tukar domain ni. Haritu dah survey kat ServerFreaker. InsyaAllah, kalau tak de aral melintang..mungkinlah..

/bye


17 idea dari anda:

rara pinkmafia said...

laaaa sabar eh dik... slow2 k.

hanani0210 said...

rara pinkmafia> hehehe tengah slow-slow ni. :) kayuh pelan-pelan..

ckg.fidah said...

la kita guna yahoo jgak.aduyai.. kena tkr plak.cm ne ek nk setle prob

dwaty said...

saya dah lama dah guna gmail.. tapi setuap kali log in... muncul plak pesanan dari gmail..."BETTER ADS GMAIL" aik... kan dah gmail.. apa lagi yang dia nak... huhuhu

hanani0210 said...

@ckg.fidah
Hmm kena tukar guna gMail. Cuba baca kat link yang saya letakkan kat atas. Ada cara macamana nak tukar. :)

hanani0210 said...

@dwaty
kenapa ye jadi cam tu? Seram je.. :)

ckg.fidah said...

ok tq

nabilah_2908 said...

hmm...sbb...guna blogger lama..

cuba guna blogger in draft...akan kembali seperti asal...

nak cari kat mana..??

mudah je...kat dashboard tu...scroll sampai ke bawah..nanti akan jumpa

Other Stuff kan..?
pas tu ada 3 column...

pilih column yg tengah Tools & Resources click Blogger in Draft :)

moga2 ianya membantu.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
TAJUK N3

www.fierapirot.bolgspot.com said...

fiera pun dah try tukar alamat blog yahoo k gmail tapi xblh,,dh cub bnyk kali,,sampai jadi problem kt dashboard fiera..hurmm..susahla nk tukr yahoo k gmail..singgah and follow akak..

Bella Enveeus said...

oh but i guna gmail and my interface tak mcm tu.. image #2 u macam interface draft.blogger.com and bukan the normal blogger.com... if u make "Blogger in Draft" you default dashboard, memang semua hilang n lain dari blogger.com biasa

hanani0210 said...

@nabilah_2908
TQ..akak dah try.. Dah macam asal.. :)

hanani0210 said...

@Bella Enveeus
Bella..masalah dah settle..TQ :)

Muhammad Helmi said...

aah btol agak pyah jgak la...

sabree hussin said...

nampak okay je .. macam tak ada masalah je dengan blog ni

hanani0210 said...

@sabree hussin
nampak ok je kat luaran..yang dalaman yang tak ok. Tapi sekarang ni masalah dah settle..Blogger yang bagi komen kat sini dah tolong.. :) TQ datang singgah n baca.. :)

badmintonwestonteam said...

Follow aku balik ba hihi
Ni link aku
http://adf.ly/YINd
klik “skip ad” sblh kanan atas slps 5 saat ah hihi tq

4umyfans said...

teman pun tak pernah tahu hal ni. terima kasih share perkara ni ye. yeayy!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...