Nuffnang Ads

Monday, March 26, 2012

Cerita Semasa Lawatan Penanda Aras..


Lama juga aku ambil masa nak buat entri ni. Hmmm maklumlah, minggu lepas sibuk dengan pelbagai kerja harian. hehehe, Jadinya aku ambil masa cuti hari minggu nak update cerita masa lawatan penanda aras di bilik MPV Grafik Berkomputer kat sekolah aku.. Lawatan ni dibuat pada masa cuti sekolah yang lepas. Kebetulan memang pada 3 hari pertama cuti sekolah tu ada kelas tambahan untuk pelajar tingkatan 3 dan 5. Almaklumlah tahun peperiksaan kan.. 


Sebelum aku nak bercerita mengenai lawatan ni, aku nak terangkanlah apa itu penanda aras kan. Bukan semua yang baca entri aku ni kerja cikgu. Ye tak? Ok,apa yang aku faham...penanda aras ini adalah lawatan yang dibuat untuk melihat dan belajar mengenai sistem pengurusan dan pentadbiran bagi sesebuah sekolah tu. Yang mana yang baik, diambil dan boleh diikut..


Jadinya, hari yang ditunggu-tunggu pun tibalah juga akhirnya.. Lawatan pada 13 Mac 2012. Iaitu pada hari Selasa... Ok, meh layan gambar..




Ok, ini wajib memang kena ada lah. Berapa ramai pelawat yang datang, memang kena tulis kat sini. Tengok tajuknya yang aku dah siap cetak tu... Haaa, nampak bunga kat situ? Itu adalah hasil keras tangan aku yang tak seberapa.. Penat gak menggubah bunga tu. Nanti aku buat entri pasal tu yek. hehehe




Ini pula sedikit maklumat mengenai matapelajaran MPV Grafik Berkomputer dan beserta dengan penanda buku yang bebiasa jek..




Waktu ni, pelajar kelas 5 Ixora memang ada kelas tambahan pada waktu pagi tu, kemudian bersambung pula dengan kelas aku pada jam 9.30 pagi. Kalau ikutkan, pelawat dijangka hadir dalam 11 pagi macam tu. Tetapi disebabkan atas faktor-faktor lain..mereka tiba lewat. Jadinya, lama juga pelajar aku yang menunggu. Kesian juga pada diorang. Ada yang dah penat, ada yang kata nak balik..macam-macamlah kan.. Sebagai guru diorang, aku tak terkata apalah. Tapi, disebabkan mereka ni semua anak murid yang mendengar kata..ada juga yang rasa bersalah bila nak balik awal tu.. Sian diorang..



Haa, tengoklah gaya pelajar-pelajar aku yang dah kepanasan menunggu walaupun duduk dalam bilik berhawa dingin..



Tengok pula gaya cikgunya yang menantikan ketibaan pelawat.. Ala, ciannya anak murid aku ni. Siap leh terlena pula kat depan pintu. (Ini berlakon ke apa ye??) hehehehe..




Akhirnya dalam tengahari juga lah..baru pelawat dari Sabah itu sampai dan dijemput masuk ke bilik makmal MPV.. Cikgunya pun turut jadi penyambut tetamu.. hehehe




Ok, bila semuanya dah masuk makmal..cikgunya pula menerangkan apa yang patut.. Tak tahu nak cakap apa masa ni.. Hmm, sebab dah tengahari..cikgu cakap sikit je la.. Yang selebihnya bagi pelajar aku pula yang buat demonstrasi kat depan.. Bagus betul anak-anak murid cikgu ni. Memang boleh diharapkan sesangat..



Ini sessi beramah mesra bertukar-tukar maklumat.. 



Masa ni, memang aku memang tak nak cakap banyak dengan cikgu-cikgu yang datang. Aku bagi sepenuh kepercayaan kepada pelajarku untuk bercakap didepan. Walaupun, pada mulanya diorang takut-takut dan tergagap-gagap juga lah. Siap practise bagai lah depan aku dengan kengkawan diorang dulu. Takut salah cakap.. Tapi, biasa la kan.. aku kata awak boleh punya..Bagi kata semangat..terus ok aje.. Tahniah yer Ijat dengan Tasya..



Anak-anak murid aku menunjukkan hasil kerja dan apa yang dipelajari oleh mereka..



Pameran ni aku letakkan kat belakang bilik MPV.. Ini pun atas bantuan anak murid aku. Kalau cikgunya buat sesorang memang susah la kan.. Kekadang balik lewat nak siapkan apa yang perlu diletakkan dalam bilik makmal MPV ni. Terima kasih sesangat pelajar-pelajar ku..




Ini semua hasil kerja pelajar aku sendiri. Apa yang aku ajar..semua pelajar kena menghasilkan tugasan dengan lengkap dan masa pameran akan dipamerkan kerja-kerja mereka..




Last sekali, sebelum isi perut.. mari kita bergambar kenangan bersama-sama dengan guru-guru dari Sabah.  Bagus juga ada lawatan sebegini. Kita dapat bertukar-tukar pandangan dan meninjau persekitaran tempat lain. Bolehlah kemaskini apa-apa yang patut. Sekarang ni, zaman pendidikan di negara kita dah tak seperti dahulu. Pelajar-pelajar pun, dah semakin advance sekarang ni..



0 idea dari anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...