Nuffnang Ads

Friday, March 30, 2012

Do It Yourself.. Jom Gubah Bunga..


Korang suka tak buat aktiviti gubah bunga ni? Aku ni pun memula nak buat tu tak berapa nak pandai pun. Tapi, disebabkan ada niat dihati untuk mencuba.. maka berlakulah aktiviti menggubah bunga ni..




Memula mestilah siap sediakan bahan-bahan yang diperlukan. 
Bekas tapak bunga : RM2
Span bunga : RM2.50
Bunga satu set tangkai : RM3.50




Pertama sekali, kena lah potong span bunga tu mengikut kesesuai bekas bunga tu. Potong menggunakan pisau. Pastikanlah ianya beralas dengan surat khabar..




Susun bunga menikut kategori. Senang sikit nak agak bagi seimbang.. Kat sini aku gunakan 3 jenis bunga..




Lepas tu, aku buat cucuk yang bahagian tengah, kiri dan kanan dulu untuk bagi seimbang.. Itu yang penting. Lepas tu bolehlah main cucuk untuk penuhkan bahagian yang kosong tu.




Lepas dah cucuk semuanya sekali..maka inilah hasilnya. Hasil main cucuk-cucuk aje mana yang patut.. Hehehehe sebenarnya, ini memerlukan kreativiti seseorang. Jadi, lepas ni bolehlah cuba lagi untuk gubah bunga kat rumah mak pula. Ada sesiapa yang nak aku buat kan gubahan bunga tak? hehehehe


2 idea dari anda:

KiD said...

bunga?? meh kasi kid gubah.. kompom tunggang langgang.. wakakakaa

AlyzaFisol said...

pandai sungguh akak gubah bunga... :)
sye mmg tak reti bab2 ni... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...