Nuffnang Ads

Thursday, May 17, 2012

Apa ada dengan hadiah???


Penting ke hadiah ni? Hmm.. masing-masing ada pendapat tersendiri kan. Tetapi kalau tanyakan pada kanak-kanak dan sesiapa saje, tentunya memang suka kalau dapat terima hadiah ni. Benda free dan ikhlas diberi dengan seadanya memanglah dialu-alukan.


Pada suatu petang, semasa aku nak beli barang ni..




Kakak : Dik, mana beli bag tu? ( berulang kali dia panggil.Ingatkan cakap dengan sape.Rupanya dengan aku. hahaha.. tegurlah dekat-dekat kan.Sopan la sikit..)
Me : Oh, ada kat situ..(Sambil pointing pada satu tempat)
Kakak : Ok

Masa nak bayar tu, dia mengomel dengan cashier ...

Kakak : Hmm ni lah anak sekarang.. nak beli hadiah la, nak bagi kat cikgu diorang. Kang tak beli, dia tengok kawan lain ada, tak seronok plak.
Cashier : Ye la, tapi apa salahnya belikan. Dah cikgu tu ngajar anak kita kan.
Kakak : Yer la, kena la beli. Yang memurah je la. Asal ada.
Cashier : Senyum jek.


Hmm aku sebagai seorang guru yang mendengar perbualan diorang rasa macam nak je menyampuk. Tapi, tak pelah.. Cikgu ni tak de ye nak minta-minta hadiah dari anak murid dia. Bagi aku, tak de hadiah pun ok aje. Yang penting diorang ingat, wish dan amalkan apa yang aku ajar pada diorang. Hadiah yang paling bermakna bagi seorang guru adalah kejayaan anak-anak didiknya dan ganjarannya hanya dapat diterima disana nanti. InsyaAllah..




Tetapi aku tetap bersyukur sekiranya ada anak didik aku yang ingin berikan hadiah padaku dengan ikhlas. Tak kisahlah barang pemberian mereka tu murah atau mahal.. Terharu sangat bila ada sedikit nota yang ditulis mengatakan yang dia kumpul duit khas nak belikan hadiah. Huhuhu.. Apa yang aku balas hanyalah ucapan terima kasih sangat dan doakan kejayaan yang terbaik untuk mereka SPM nanti.. Terima kasih ye pada semua yang berikan cikgu hadiah. Cikgu tak kisah pun apa yang kamu bagi. Cikgu terima seadanya.. Yang penting berikan cikgu kejayaan yang baik untuk keputusan SPM nanti. Ramai yang janji tu tadi. Mudah-mudahan kan..
 


Terima kasih atas semua ini..


Dan hadiah yang paling bermakna sekali ialah pemberian seorang guru semasa sessi tukar-tukar hadiah. Tak tau plak siapa yang bagi ni. Tapi, terima kasih..Memberi manfaat padaku. Seronok gak baca. Baru sempat baca bab permulaan je dulu..


Buku Selamat Pagi Cikgu oleh Zainal Haji Bujang


Perlu ke tidak berikan hadiah? Jika niat untuk menggembirakan insan yang tersayang..tidak salah kan.. Tapi jika sampai pemberian itu untuk menunjuk-nunjuk dan menimbulkan riak serta menyusahkan seseorang itu..lebih baik tak perlu. Wallahualam..




0 idea dari anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...