Nuffnang Ads

Thursday, May 3, 2012

Kuih Kertas Sedapnyaaa... Korang pernah rasa??





Inilah rupanya kuih kertas. Kenapa nama dia kuih kertas? Ntah lah..aku pun tak tau. Orang kata kuih ni hanya femes di Johor aje. Resipi orang bugis kot. Agaknya lah, sebab family mak berdarah bugis.Ni pun..mak aku yang bagitau. Memang tak pernah lagi aku jumpa kuih ni dijual dikedai. Mak aku kata, ni resipi keluarga. hehehe..tak tau la yang benarnya. Tapi bila aku google nama kuih kertas dan resipinya..memang lain benar dengan resipi kuih yang mak aku buat ni.. Makanya, betul la kot resipi keluarga..


Aku kalau balik kampung, memang kejenya asik makan aje. Air tangan mak memang yang terbaik kan??? Mak aku selalu cerita, masa dia kecik-kecik dulu..memang selalu kena turun dapur tolong atok aku masak. Sebabnya, mak aku anak yang kedua dari 13 adik beradik..ramai kan? Jadinya, atok aku akan masak dan buat kuih sendiri untuk makan-makan. Kalau beli, memang tak padanlah dengan anak yang ramai tu..


Mak aku citer, waktu malam..sesambil mak aku basuh pinggan..atok aku akan buat kuih kertas ni..dia parut ubi kayu dan goreng dan salut dengan gula.. Lepas tu, buat makan panas-panas gitu. Konon ala-ala supper la cam tu. Buat pun tak banyak..makan dan dan tu gak la habis..Mak aku kata, kalau nak bagi semua makan..memang sekejapan je la habis..ramai gitu kan..


Banyak gak resipi lama yang mak aku terer buat.. Yang terutamanya kuih makmur, jeli kering, halwa maskat, acar buah dan banyak lagi lah..Mak memang terer bab-bab masak..tapi tak lak menurun kat aku ni lagi..huhuhu


Nak resipi kuih kertas ni? Aku pun tak le terer nak bagi sukatannya.Sebab mak aku main suka hati sukat dan campak dan gaul..hehehehe. Yang penting mestilah guna ubi kayu, diparut dan ditambahkan air untuk lekatkannya dan digoreng.Lepas dah goreng, disira dengan gula. Makan panas-panas..tak terasa kejap je dah licin pinggan. Memang terbaik..


Ada tak yang pernah makan kuih ni???



5 idea dari anda:

Nurul Akmal said...

Wah nampak sungguh menyelerakan.. ;)

KiD said...

macam pernah rasa.. tapi macam tak pernah rasa je kuih ni.. hehehee

hazman aka species1980 said...

hurmmm... tak pernah tengok laa.. nie first time... mesti manis kan....

Aliahusmak said...

eh bkn name die kueh GETAS ker???

Anonymous said...

orang dekat SETA kate namenye nugget bergula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...