Nuffnang Ads

Friday, July 13, 2012

Hari dalam kenangan..Aku kemalangan..


Hmmm kenangan sungguh. Nak juga diceritakan sebab ketidakpuasan dan ketenangan hati dan akal fikiran yang terganggu.. Nak buat macamana kan, perkara dah berlaku.. Hidup kena teruskan juga. 

Syukur alhamdulillah dirini selamat lagi dari sebarang perkara buruk. Aku terlibat dalam kemalangan pada hari khamis petang. Situasinya sangat mendebarkan. Seram sejuk dan menggigil satu badan ni. Tergamam, terkesima tak tau nak buat apa. Nasib la enjin tak berasap sebab aku dok termenung lama dalam kereta. Tak tahu nak buat apa. Trauma memang ada la. Rasanya tak nak memandu buat sementara waktu ni. Tapi apa kan daya..katanya orang berkerjayakan. Takkanlah nak jalan kaki pula. Tempat kerjanya jauh tu..

Situasinya berlaku pada ketika aku nak pulang kerumah. Seperti biasalah aku lalu jalan yang sama..Bila jalan sempit, mana lah boleh nak memotong sesuka hati. Tapi lori hantu ni banyak la pula petang tu..Sampai di dua selekoh tajam jalan Labu lama, nasib tak menyebelahiku.. tetiba tak dapat nak kawal kereta sebab bertembung dengan lori, nak mengelak dan terbabas sampai masuk longkang tepi jalan. Nasib la aku tak pusing stereng ke jalan..kalau tak memang kena la aku.. Fuhhh habis la kereta aku..sedihhh

Nak story part paling tak suka ialah.. boleh pula dalam masa yang singkat tow truck sampai. Masa tu memang tak pikir la..mana la depa ni dapat tahu. Rupanya diorang ni ada kaki yang bagitau pasal eksiden ni. Aku tak fikir apa pun. Masa ni lah nak kenal orang yang baik ada makna dan sebaliknya. Siap kaki pukul semua bagai.. Aku dah la trauma dengan gigil-gigil semua. Tak leh masuk la pasal nak tarik kereta ni. Tow truck ni pula boleh nak pow aku sampai RM150 semata-mata nak angkat naik kereta ke atas jalan je. Tak ke cekik darah. Bila tak mau bagi,nak kasi RM50 je..sampai nak bertumbuk gaduh semua. Malas nak panjangkan cerita, hulur aje lah RM100. Depa pun cabut lah.. Orang Perodua tu kata mahalnya dia minta RM100. Itu kira nak bawa kereta aku masuk bengkel jauh tu..Hmm memang tak dihalalkan lah..(Memang situasi nak bertumbuk tu yang aku tak suka..sebab tu tak halalkan. Depa ni main cakap kasar. Ini yang dinamakan mengambil kesempatan atas kesusahan orang lain).

Lagipun kereta aku ni pun baru lagi guna. Call Perodua, haaa inilah yang aku puji dengan servis dari Perodua. Diorang tolong tenangkan jiwa dan bagi penjelasan.. Baguslah diorang ni. Nasib aku tak de sign apa-apa dengan orang tow truck tu.. Ke unit trafik la pula buat report nak settle kan insurans semua. Ingat mudah? Tidak semudah yang disangka. Siapa yang pernah mengalaminya saje yang faham.. Banyak lah procedurenya.. Kebetulan hari yang sama..banyak pula yang buat report kemalangan. 

Jadinya sekarang aku dah tak de kereta. Payah la pula nak ke sekolah.. Katanya lambat la pula nak siap kereta aku ni. Bulan puasa ni susah la tak de kereta.. Dugaan dan cabaran betul.. 

Tapi perkara utama dan penting ialah jangan percaya dengan tow truck ni. Telefon orang yang incharge dengan kereta kita saje.. Diorang akan tolong uruskan. Yang penting diri kita selamat, kereta kita pun selamat diuruskan oleh orang yang betul sahaja. Bukan main hantar kat bengkel tepi-tepi jalan aje. Yang tak de warranty dan barang yang original. Yang akan menambahkan lagi kerosakan kereta kita nanti. 

Semoga dipermudahkan urusanku dan memberikanku kekuatan untuk memandu selepas ini. Aminn...


0 idea dari anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...